söndag 15 maj 2016

Tävling! T8

Hugis fick gå in i sin lilla hage en stund, vi fikade och kollade lite på de andra grenarna en stund. Men snart nog var det dags att gör iordning häst igen. Lite för tidigt även denna gång, fick skritta säkert 20 min innan det var dags. 

 Till slut blev jag inropad i collecting ring, och vidare in på banan. Vi töltade på men redan efter ett varv kände jag att något inte stämde. Han var ojämn och rollade, han som aldrig rollar…det kändes konstigt…vi tog ner och bytte varv, samma här, något bättre kanske, men rollig och stapplig.  Skit oxå!  Vad var fel, var han halt igen??
Tölt!

Denna gång klev vi av banan inte fullt så nöjda, jag berättade för Anders hur han kändes. Jo han hade sett att det var inte alls lika bra  som i fyrgången.Han tyckte Hugis såg trött ut! Inga 6:or här inte!! Men ändå gick vi till A-final!! Vad konstigt! Jag fattade ingenting!

Jag gick direkt och strök mig i fyrgången, bättre att satsa på en A-final än att rida sig trött i en B-final. Töltens A-final låg sist på dagen…bara att sätta sig och fördriva tiden nu då. Hugis fick massa hö, äpple och lite pyssel han såg ut att trivas i sin hage mitt bland alla andra hästar. 
Mera tölt!

Jag var ganska förvirrad ändå, hur kan något som inte känns bra leda till A-final, medans något som känns toppen inte gör det?? Har jag tänkt fel? Snacka om att jag skulle hem och analysera sönder och samman filmerna under kvällen!! Och han fick samma poäng för den bra tölten i fyrgången som den rätt dåliga tölten i T8?? Hur går det ihop sig??

Hela tiden spökade tankar om den skadade bogen i huvudet på mig. Tänk om skadan kommer tillbaka, det är därför han känns så ojämn, tänk om jag ridit på för hårt, tänk om…..ska jag stryka mig från A-finalen också? 

Men någon borde ha sett om han var halt. Jag gick till hans hage och kollade honom, kände och klämde men inget. Nåja, vi kör, och när det var dags hann vi skritta ett varv på träningsovalen innan det var dags att rida. Vi var 6 stycken i finalen och jag hade en riktigt dålig mag-känsla. 

Dels för hans rollighet dels för att under en hovbeslagskontroll spände domaren ögonen i mig och sa att han har ett blåmärke i munnen!! Inte ett sår, så hon gjorde ingen anteckning om det, men en blånad…på vänster sida, ja ni förstår, med min vänster näve from hell, hur mina tankar började gå då….

Hade jag tagit för hårt i honom? Hade jag orsakat en blåmärke i munnen på min häst?? Hemska tanke. Och känslan när domaren tittade på mig, som när man blivit ertappad med fingrarna i kakburken…inte roligt!!

I tölt-finalen gick han sämst, rollningar och ojämnheter hela tiden. Vi kom sist. Men nu var dagen över och vi kunde packa ihop våra saker och åka hem. Skönt, hem och fundera igenom vad som gått snett och vad som gick bra. Lägga upp en plan inför nästa tävling. Vila lite. Men först skulle vi få in den otroligt trötta hästen i transporten. Nix. Vill inte, sa han. Han klev på som vanligt, men lyckade slinta med en bakhov precis i steget upp blev skiträdd och backade ut. Sen tog det en timme att få in honom igen! Han var helt slut min vackra röda!
Mular med min vackra röde!

Så här dagen efter tävling, när allt lagt sig till rätta kan jag känna en viss ånger. Jag är ju faktiskt ansvarig att hästen är i tävlingsskick, och det var han inte. Jag trodde att han hade bättre ork än vad han verkligen hade. Mitt fel att inte stämma av en sån sak.Och nu är första officiella tävlingen över, bara göra om och göra rätt till nästa gång!

Jag känner mig fortfarande mest nöjd över min ritt i fyrgången, och fortfarande lite undrande över vad domarna såg som gjorde att vi inte klev över den där förhatliga gränsen 5,5. Vi fick faktiskt 6,0 av en av domarna , för tölten i fyrgången, det kändes rätt bra. Det som drog ner var ju skritten.


Nu får vi träna kondition och bygga styrka. Också när jag tänker efter så har inte hästen gått så himla hårt sen i vintras. Men det blir ändring på det nu. Ska be Frida hjälpa mig att lägga upp ett bra träningsschema som vi kan gå efter, är ju lättare tycker jag när man har ett mål. Och disciplin det är ju min grej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar